انتخاب سلفون و یووی UV

انتخاب سلفون و یووی UV کتاب

یکی از مراحل چاپ کتاب انتخاب جنس پوشش آن یا به اختصار انتخاب سلفون و یووی UV برای چاپ کتاب است. در این مرحله پوششی مناسب و مقاوم به عنوان جلد کتاب انتخاب می‌شود. برای افزایش استحکام و همچنین افزایش زیبایی جلوه بصری محصولات چاپی پوشش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج ترین پوشش ها برای جلد کتاب سلفون مات و براق، لمینت مات و براق، ورنی و یو.وی هستند.

انتخاب پوشش مناسب باعث افزایش دوام و ماندگاری کتاب شما می شود. این موضوع به ویژه در مورد کتاب هایی که به عنوان رفرنس دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند اهمیت زیادی دارد.

 

پوشش سلفون جلد کتاب

پس از پایان چاپ کتاب نوبت به انتخاب سلفون و یووی UV کتاب می رسد. در این مرحله با هدف افزایش استحکام و محافظت بیشتر، یک لایه نازک تحت عنوان پوشش سلفونی بر روی آن می‌چسبانند. در این روش لایه‌ای بسیار نازکی از جنس سلفون به کمک چسب و در دو روش حرارتی و ساده به وسیله دستگاه‌های سلفون‌کش بر روی کاغذ چسبانده می شود. لایه سلفون می تواند به صورت دورو و یا یک رو بر روی سطح کار اضفه شود. در ادامه کاغذ برای برش فرستاده می شود. در میان انواع روکش های رایج برای جلد کتاب، مثل لمینت و… روکش‌های سلفونی از انعطاف‌پذیری بیشتر و قیمت نهایی پایین تری برخوردار هستند.

 

انواع سلفون

 پوشش سلفون دارای دو نوع کلی مات و براق است که هرکدام دارای ویژگی های مخصوص به خود هستندو  حالت‌های خاصی را بر روی کار چاپی ایجاد می‌کنند. در ادامه به بررسی و مقایسه سلفون مات و براق برای استفاده در جلد کتاب می پردازیم.

سلفون مات

همانطور که نام آن نیز مشخص است، سلفون مات در مقایسه با سلفون براق، دارای رنگ کدر تری است. سلفون مات در مقابل تابش نور، رفلکس کمتری دارد و باعث می شود تا رنگ اصلی بهتر دیده شود.

 

سلفون براق

در سلفون براق به دلیل انعکاس بیشتر نور رنگ‌ها زنده‌تر و شاداب‌تر دیده می‌شوند. در ادامه مطلب انتخاب سلفون و یووی UV کتاب به بررسی پوشش یو.وی می پردازیم.

 

یو.وی (UV)

پوشش UV اغلب به صورت یک لایه برجسته و براق بر روی سطح چاپ شده قرار می‌گیرد. پوشش یو وی دارای دو جنس کلی مات و براق است. یو وی براق به دلیل زمان آماده سازی کمتر و همچنین قیمت پایینتر در مقایسه یا پوشش UV مات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

یو.وی موضعی برجسته

یو.وی موضعی یکی دیگر از انواع یووی UV برای چاپ کتاب است. جلدهایی که قسمتی از آن ها دارای حالت سایه‌روشن درخشندگی متفاوتی است دارای پوشش یو وی موضعی هستند. برای انجام این روش یک روکش متفاوت از جنس اصلی با کلیشه ای مجزا بر روی سطح چاپی قرار گرفته و برخی از نقاط طرح را برجسته‌تر می‌کند.

 

انتخاب سلفون و یووی UV کتاب

 

برای مشاهده نمونه چاپ و انتخاب سلفون و یووی UV کتاب به این صفحه از وب سایت آپارات مراجعه نمایید.

پیشتر در مطلبی با عنوان “نکات مهم در طراحی جلد کتاب” درباره موارد با اهمیت مربوط طراحی جلد کتاب صحبت کردیم، که شاید خواندن آن نیز خالی از لطف نباشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *