راهنمای انتخاب یک عنوان مناسب برای کتاب

انتخاب عنوان کتاب

یک عنوان مناسب نخستین موردی است که مخاطب را به خواندن کتاب شما تشویق می کند. به طور کلی نام کتاب و طراحی جلد کتاب دو عنصر اصلی در فروش و بازاریابی کتاب هستند و تاثیر زیادی در موفقیت آن دارند.

نیازی به توضیح نیست که انتخاب عنوان مناسب برای کتاب ارتباط زیادی با محتوای کتاب دارد. به عنوان مثال اگر یک کتاب تخصصی و علمی نوشته اید و یا مثلا پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کرده اید، عنوان کتاب شما باید متناسب با موضوع تحقیقاتیتان باشد. در این شرایط، عنوان کتاب شما به مخاطب کمک می کند که در صورت نیاز به مباحث علمی مطرح شده در کتاب شما، به سرعت منبع مطالعاتی مناسب خود را پیدا کند.

در مقابل اگر قصد نوشتن و انتشار یک کتاب داستانی و یا رمان را دارید، انتخاب اسم یکی از شخصیت های مهم داستان از جمله شیوه های مرسوم در نام گذاری کتاب های داستانی است. همچنین با جستجو در فرهنگ لغت هایی مثل لغت نامه دهخدا نیز شاید بتوانید عبارتی را پیدا کنید که از لحاظ معنایی ارتباط نزدیکی با محتوای کتاب شما داشته باشد.

به طور کلی پیشنهاد می شود برای داشتن یک عنوان مناسب از عناوین توصیفی استفاده کنید، نه از عناوین شعری. سعی کنید که عنوان انتخابی ساده باشد و از انتخاب کلمات باطنی پرهیز کنید. فراموش نکنید که اگرچه شما نویسنده کتابتان هستید اما در پایان کتاب و عنوان آن برای خوانندگان است. برای افزایش جذابیت در کتاب های داستانی یک تکنیک موثر استفاده از عبارات رمزآلود است.

سه نکته کلیدی در روند انتخاب یک عنوان مناسب برای کتاب

  1. سعی کنید با انجام تحقیقات لازم در بازار کتاب گروه خود مخاطب خود را شناسایی کنید و عنوانی مناسب با جامعه هدف خود انتخاب نمایید.
  2. برای افزایش قدرت خلاقیت خود می توانید از ایده های عنوان طوفان فکری (Brainstorming) استفاده کنید.
  3. با استفاده از رفرنس های معتبر مثل فرهنگ لغت و همچنین مشورت با سایر افراد مورد اعتمادتان می توانید به مرور اسامی نامناسب را حذف کرده و در نهایت بهترین ایده خود را انتخاب کنید

 

انتخاب عنوان مناسب برای چاپ کتاب
انتخاب عنوان مناسب برای چاپ کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *