تهیه فیلم و زینک کتاب

تهیه فیلم، زینک متن و جلد کتاب

مرحله چاپ کتاب، خود شامل مقدمات فنی و تخصصی می شود. یکی از این موارد تهیه فیلم و زینک متن و جلد کتاب است. به طور کلی در مراحل چاپ کتاب، نسخه نهایی کتاب پس ازکنترل نهایی توسط انتشارات بانظارت سفارش دهنده جهت تهیه فیلم و زینک به لیتوگرافی ارسال می‌ شود. همچنین طرح جلد کتاب نیز پس از کنترل نهایی جهت تهیه فیلم و زینک چهار رنگ (تمام رنگی) به مراکز تهیه فیلم و زینک کامپیوتری که با عنوان ایمیج ستر یا خروجی فیلم و یا پلیت ستر نیز شناخته می‌شوند ارسال می شود.

پیشتر در مطلبی با عنوان “نکات مهم در طراحی جلد کتاب” به بررسی برخی از نکات قابل توجه مربوط به طراحی جلد کتاب پرداختیم. سپس ملزومات مورد نظر برای چاپ کتاب کاغذ و مقوا با کیفیت مورد نظر و قطع و مقدار مورد نیاز آماده شده و به چاپخانه تحویل داده می شود. در مرحله بعد نیز زینک رنگی جلد و متن برای چاپ بر اساس برگ سفارش به چاپخانه ارسال می شود.

 

تهیه فیلم و زینک کتاب
 زینک کتاب

 

زینک چیست؟

به طور کلی زینک یک ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ را روی آن کپی می‌کنند و در چاپ افست از آن استفاده می‌نمایند.

به همین دلیل در مورد کتاب هایی که به صورت دیجیتالی چاپ می شوند نیازی به تهیه زینک نیست. و تهیه زینک کتاب از متن و جلد تنها در حالتی است که کتاب به صورت افست چاپ شود.

 

اصطلاحات تخصصی در مرحله آماده سازی کتاب برای چاپ

در این بخش از به معرفی برخی از اصطلاحات تخصصی در مرحله آماده سازی کتاب برای چاپ می پردازیم.

لیتوگرافی

زینک: برای چاپ، ابتدا نوشته های متن که روی صفحات کاغذی قرار دارند به روی صفحاتی فلزی بنام زینک منتقل می شود. زینک‌ها را از نظر ابعاد سایز می توان به دو دسته کلی: یک ورق (GTO) و دو ورق تقسیم نمود. البته سایزهای بزرگتر زینک نیز وجود دارد.
زینک GTO (یک ورق) خود دارای دو سایز 45*30 و 50*35 سانتی متر می‌باشند.
زینک دو ورق نیز دارای دو سایز 45*60 و 70*50 سانتی متر می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *