مراحل چاپ متن و جلد کتاب و قیمت آن

چاپ متن و جلد کتاب

پس از انجام مقدمات چاپ نظیر تهیه زینک، کتاب برای چاپ به چاپخانه فرستاده می شود. رایج ترین سوالات مربوط به مرحله چاپ کتاب، مربوط به محسابه هزینه و قیمت چاپ کتاب چقدر است. بسیاری از دانشجویان که به دنبال تبدیل پایان نامه به کتاب هستند، ترجیح می دهند تا چاپ متن و جلد کتاب با قیمت ارزان به اتمام برسد.

 

مراحل چاپ متن و جلد کتاب و قیمت آن
مراحل چاپ متن و جلد کتاب و قیمت آن

صنعت چاپ کتاب با اختراع خط و نوشتن امکان پذیر شد. پش از چاپ، آثار نوشته شده توسط کاتبان به صورت دستی کپی می شدند و به همین تولید نسخه های ثانویه از یک کتاب، امری بسیار زمان بر بود. یوهانس گوتنبرگ در حدود سال 1450 پایه های آنچه را که امروزه به عنوان دستگاه چاپ می شناسیم، اختراع کرد. البته امروزه امروزه مفهوم نشر به غیر از حالت کتاب های کاغذی اشکال دیگری را نیز شامل می شود مثل کتاب های الکترونیک یا کتاب های صوتی.

نکته مهم: توصیه می شود در زمان عقد قرارداد انتشار کتاب به بند یا تبصره تعیین کننده صاحب امتیاز و صاحب حقوق مادی و معنوی اثر در چاپهای بعدی توجه و دقت کامل فرمایید. چراکه این مورد می تواند زمینه ساز سوء استفاده برخی از افراد سودجو از عواید مالی حاصل از فروش کتاب شود.

 

عوامل تاثیرگذار در قیمت انتشار کتاب

جنس کاغذ، قطع کتاب (برای مثال خشتی، وزیری، رحلی و … )، تعداد تیراژ (برای مثال 500 جلد)، طرح جلد، دستمزد چاپخانه از مهمترین عوامل تاثیرگذار در محاسبه هزینه انتشار کتاب هستند. به طورمعول کتاب ها بر روی یکی از کاغذهای سپید تحریر،کاغذ کاهی یا فانتزی ویا کاغذهای گلاسه چاپ می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *