نکات مهم صفحه آرایی کتاب و آموزش Adobe InDesign

نکات مهم صفحه آرایی کتاب

در این مطلب قصد داریم تا به معرفی نکات مهم صفحه آرایی کتاب درباره صفحه آرایی کتاب بپردازیم. همچنین در صورتی که تصمیم دارید تا صفحه بندی کتابتان را خودتان انجام دهید، منابعی را معرفی کرده ایم که با استفاده از آن ها و نرم افزار Adobe InDesign صفحه آرایی را انجام دهید.

اهمیت رعایت استانداردهای صفحه آرایی

صفحه آرایی کتاب به عنوان یک مرحله با اهمیت قبل از چاپ کردن کتاب، مجموعه قوانین و استاندارهایی دارد که رعایت آن ها موجب افزایش میزان موفقیت کتاب در جلب نظر مخاطب و همچنین پیشگیری از خطاها و شمایلی دارد که پس از چاپ و صحافی کتاب ممکن است با آن ها مواجه شوید. به همین دلیل صفحه آرایی کتاب باید با دقت کامل و توجه به اصول و استاندارهای آن انجام شود.

چک لیست صفحه آرایی اصولی

اگرچه صفحه آرایی کتاب خود امری علمی و تجربی است و به مهارت بالایی نیاز دارد اما در صورت آگاهی از مجموعه نکات مهم صفحه آرایی کتاب و سعی در اجرای دقیق آن ها می توان به نتیجه قابل قبولی دست یافت.

انتخاب ابعاد مناسب و قطع استاندارد برای صفحات کتاب

بسیار مهم است که پیش از انجام صفحه بندی، قطع موردنظر برای چاپ کتاب انتخاب شده و سپس صفحه بندی انجام شود.

 

اصول صفحه آرایی گرید

در بسیاری از نرم افزارهای طراحی، یک صفحه را با استفاده از روش گریدبندی مناسب به مجموعه ای از ستون ها تقسیم می کنند. این ساختار به شما امکان می دهد تا به خوبی حاشیه صفحه، محل و نوع قرارگیری مطالب، ابعاد و تعداد ستون‌های متن و سایر تقسیمات صفحه را مدیریت کنید.

انتخاب نوع و سایز فونت مناسب

فونت و اندازه آن نقش بسیار مهمی در میزان رضایت مخاطب دارد و یکی از نکات مهم صفحه آرایی کتاب است. در زمان انتخاب فونت باید نوع مخاطب و محتوای کتاب نیز در نظر گرفته شود. برای مثال انتخاب یک فونت فانتزی در کتابی با موضوعی جدی نتیجه ای جز شکست کتاب به همراه نخواه داشت. در پایان این مرحله باید نوع فونت متن، عناوین، اندازه ها و میزان ضحامت هرقسمت نیز تعیین شود. 

از سایر نکات مهم صفحه آرایی کتاب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محل مناسب قرارگیری تیترهای مختلف در صفحه
  • محل قرارگیری آخرین خط یا خط‌های پاراگراف در ستون یا صفحه
  • ساختار ظاهری پاراگراف‌ها
  • و …

 

یکی از نرم افزارهای رایج برای انجام صفحه آرایی کتاب Adobe InDesign است. Adobe InDesign یک نرم افزار طراحی صفحات و حروفچینی است که توسط شرکت Adobe Systems تولید شده است. از ایندیزا نمی توان برای ایجاد آثاری مانند پوستر، بروشور، بروشور، مجله، روزنامه، کتاب و کتاب الکترونیکی استفاده نمود.

 

نکات مهم صفحه آرایی کتاب در InDesign نرم افزار
نکات مهم صفحه آرایی کتاب با InDesign نرم افزار

 

اگر علاقه مند به یادگیری این نرم افزار هستید می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید.

https://faranesh.com/design/338-indesign-basics

https://maktabkhooneh.org/course/آموزش-نرم-افزار-ایندیزاین-مقدماتی-mk418/

https://faradars.org/courses/fvind9408-page-layout-and-magazine-print-using-indesign

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *